Sukukokous ja vuosikokous 2023 Enossa

PUHAKAN SUKUSEURA ry:n SUKUTAPAAMINEN 2023

ENO JOUKIISENRANTA 29.7.–30.7.2023

Näin loppusyksyn 2023 harmaudessa on muisteltava aurinkoista, joskin tuulista viikonloppua Enon kauniissa maisemassa Joukiisenjärven rannalla. Sukukokoukseen lauantaina ja sunnuntaina oli saapunut yli 50 Puhakkaa tai Puhakka-sukuista iloista henkilöä. Sukupäiviä kunnioittivat läsnäolollaan myös seuran matriarkka Helka Lempinen ja patriarkka Jussi Puhakka.

Lauantai 29.07.2023

12.00 – 13.00 Saapuminen, ilmoittautuminen ja majoittuminen, tulokahvit (suolainen pala)

Kokoontuminen aloitettiin lauantaina tulokahvien avulla, minkä jälkeen pj. Pave toivotti kokouksen tervetulleeksi ja antoi puheenvuoron seuran sukututkimusvastaavalle Antti Puhakalle.

13.00 – 13.30 Tervetuloa

Antti esitteli eri kirjoituksia loppuvuodesta ilmestyvästä sukukirjasta, joka keskittyy Pohjois-Karjalan Puhakoihin. Erittäin mielenkiintoiset otteet tulevan kirjan sisällöstä herättivät paljon keskustelua ja kirjan sisältö avautui ratkaisevasti monelle uudesta näkökulmasta.

13.30 – 15.30 Sukumme vaietut salaisuudet ja ryhmätyö, Kirsti Pasanen

Tämän jälkeen sukututkija Kirsti Pasanen esitteli sukututkimuksen joskus varsin monimutkaisia avauksia ja niiden suuntautumista historiasta tähän päivään. Seuraavaksi meidät jaettiin pienempiin ryhmiin ja eteemme saimme tehtäviksiksimme selvitellä omissa ryhmissämme erilaisia sukututkimukseen liittyviä käytännön asioita.

15.30 – 17.00 Päivällinen ja kahvi

Hyvin ansaitun maittavan päivällisen ja jälkiruokakahvin jälkeen ryhmät esittelivät omat aikaansaannoksensa yhteisessä tilaisuudessa. Tuloksena saatiin taas vilkasta keskustelua ja jatkokysymyksiä. Tulokset päätettiin jättää hautumaan ajatuksiimme ja todettiin, että jatkoa asioille esitetään tulevaisuudessa.

17.00 – 18.00 Seppelpartio sankarihautausmaalle

Tämän jälkeen lähetettiin seppelpartio Enon sankarihautausmaalle muistamaan Puhakka-nimisiä sankarivainajia kukkakimpuilla ja yhteisesti kaikkia alueelle viimeisen leposijansa saaneita vapauden meille lunastaneita seppeleellä sankarimuistomerkin juureen.

18.00 – Sauna lämpimänä

Loppuilta vietettiin saunan ja erittäin vilkkaan keskustelun merkeissä. Iltaa viihdytti lisäksi hanuristi Janne Penttinen musiikillaan ja yhteislaulujen säestyksellään.

19.30 – Iltapala

Jatkettiin vapaamuotoista yhdessäoloa ja tutustumista sukulaisiin.

Sunnuntai 30.07.2023

08.30 – 09.30 Aamupala
09.30 – 09.45 Ryhmäkuva

Kuva: Sukutapaamisen osanottajat kokouspaikan edustalla (Timo Tikansalo)

09.45 – 10.45 Sukukirjan tilanteen esittely

Hyvin ansaitun yölevon jälkeen jatkettiin kokoontumista aamupalan jälkeen sukukirjan valmistumisen tilanteen esittelyllä Antin toimesta. Lopputoteamuksena oli, että kirja pystytään painamaan valmiiksi maailman epävarmuuksista huolimatta.

10.45 – 12.15 Vuosikokous (oma esityslista)

Sukukokouksen ”virallinen” osuus aloitettiin tämän jälkeen. Vuosikokouksen avasi pj Pave. Kokouksen tehokkaaksi puheenjohtaja- & sihteeripariksi valittiin Kyllikki Maaninen ja Ritva Puhakka.

Kokous kuuli Jari Puhakan esittämät vuosien 2021 ja 2022 tilinpäätökset ja toimintakertomukset, joihin esitettiin joitakin lisäyksiä.

Toiminnantarkastajien lausuntojen lukemisen jälkeen kokous antoi hallitukselle ja muille tilivelvollisille vastuuvapauden vuosilta 2021 ja 2022. Kokous hyväksyi tämän jälkeen toimintasuunnitelmat ja talousarviot vuosille 2023 ja 2024.

Uudeksi hallitukseksi valittiin seuraava nimilista:

puheenjohtaja Paavo Puhakka Ristiinasta
                        Sari Pottonen Enosta
                        Päivi Puhakka Enosta
                        Maija Puhakka Helsingistä
                        Timo Puhakka Tampereelta
                        Jari Puhakka Kontiolahdelta

Hallituksen ulkopuolisena jäsenenä jatkaa Antti Puhakka sukututkimusvastaavana.

Kokouksen päättämisen yhteydessä kukitettiin ja halattiin hallituksen työskentelystä luopuneita Anja Kauppista ja Riitta Varista. Samalla kiitettiin kokouksesta puuttunutta Tarja Puhakkaa samasta syystä.

12.15 – 13.30 Lounas ja kahvi

Yhteisen kokoontumisen lopuksi nautittiin emäntien kattama herkullinen lounas ja lähtökahvit.

Hymyssäsuin poistui kokousväki aurinkoisesta Joukiisenrannasta kotia kohti. Kiitokset vielä tilaisuuden onnistumisesta ”tehokolmikko" Anja Kauppinen, Riitta Varis ja Jari Puhakka. Kokousväen seassa liikkui kokoajan myös ”näkymättömänä” valokuvaaja Timo Tikansalo, jonka aikaansaannoksia on nähtävillä myös sukuseuran sivuilla.

Päivitetty 11.11.2023