Sukukokous 2007 Mönnissä

Vuoden 2007 sukukokous oli seuran viides sukutapaaminen. Tänä vuonna tuli 10 vuotta siitä, kun seuramme rekisteröitiin. Kokouspaikaksi oli hallitus valinnut Kontiolahdelta Mönnin kylän kylätalon. Kylässä asuu vakituisesti useita seuran jäseniä ja kylä on lisäksi monen jäsenen loman viettopaikka.

Kokous pidettiin 22.7. 2007. Aamupäivällä kello 11 alkoi ilmoittautuminen. Tarjolla olleet kontiolahtelaiset herkut maistuivat vieraille, joista kauimmaiset tulivat Helsingistä, Espoosta ja Riihimäeltä asti. Sihteeri oli tilannut ja hankkinut tarjottavat ja kyläseuran aktiivi Rauha Vilkko oli emännöimässä tarjoilupöytää. Ennen kokousta seuran jäsenillä oli mahdollisuus ostaa seuran vaakunalla varustettuja tuotteita: standaareja, viirejä, pinssejä ja kirjekuoria sekä sukukirjoja. Tuotteita oli myymässä seuramme jäsen kontiolahtelainen Helka Lempinen Romolta.

Kello 12 seuran puheenjohtaja Jussi Puhakka avasi kokouksen ja kertoi lyhyesti Kontiolahden kunnasta ja Mönnin kylästä. Hän kutsui salin eteen seuraavat seuran jäsenet; Raili Puhakka-Mäkinen, Helka Lempinen ja Pertti Puhakka, joille seura luovutti laatalliset standaarit. Kaikki muistetut olivat olivat täyttäneet vuoden sisällä ” pyöreitä vuosia”. Raili on nykyinen seuran hallituksen jäsen, Helka edellinen varapuheenjohtaja ja Pertti ensimmäinen puheenjohtaja. Luovuttajina olivat seuran hallituksen jäsenet; Kyllikki Maaninen Espoosta, Erkki Jumppanen Liperistä ja pj. Jussi Puhakka Mönnistä.

Tämän jälkeen seuran kunniajäsen Pertti Puhakka kertoi Mönnin Puhakoiden tulosta ja asettumisesta Mönniin Enon Ahveniselta vuonna 1887. Paikalla seuran kunniajäsenistä oli myös opettaja Toivo Pölönen vaimonsa ja tyttärensä kanssa sekä seuran vanhin jäsen Hellin Kotilainen Kontiolahdesta. Kokouksessa oli myös nähtävänä ja esiteltiin seuran puinen sukuvaakuna, joka valmistui juuri ennen sukutapaamista (koko n. 30 cm x 42 cm). Sukuvaakunan on tehnyt Heinz Styrmer Helsingistä.

Varsinainen kokous alkoi kello 12,15 ja sen puheenjohtajaksi valittiin Jorma Puhakka Imatralta ja sihteeriksi seuran sihteeri Marja-Liisa Puhakka. Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Anna Raija Nummenmaa Tampereelta, hän on loma-mönniläinen ja Risto Puhakka Mönnistä. Kokouksen aluksi laulettiin Karjalaisten laulu. Laulua säestämässä oli Kalervo Riikonen. Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi, paikalla oli 54 henkilöä, joista virallisia jäseniä 34. Kokous sujui nopeasti, seuran toimintakertomus ja tilinpäätös hyväksyttiin yksimielisesti ja hallituksen ehdotukset talousarvioksi ja toimintasuunnitelmaksi hyväksyttiin myös. Toimintasuunnitelmaan tehtiin pari tarkennusta. Kokous toivoi seuraavan tapaamisen järjestettäväksi lauantaipäivänä ja pitopaikka voisi olla lomakylä tai hotelli, jossa olisi yöpymismahdollisuus pitkämatkalaisille.

Seuran hallituksen kokoonpanoon ei tullut muutoksia, puheenjohtajana jatkaa Jussi Puhakka Kontiolahdelta, muina jäseninä Martti Puhakka Turusta, Raili Puhakka-Mäkinen Joensuusta, Kyllikki Maaninen Espoosta, Erkki Jumppanen Liperistä ja Jyrki Puhakka Joensuusta.

Kokouksen lopuksi laulettiin yhdessä vielä Karjalan kunnailla laulu, säestäjänä toimi seuran jäsen Aapo Nummenmaa. Kokouksen jälkeen paikalla olijat lähtivät puheenjohtajan opastamina ”kyläkierrokselle” katsomaan kylätalon vieressä olevaa Suomen sodan ( vv. 1808-1809 ) Mönnin taistelun muistomerkkiä. Muistomerkki on pystytetty vuonna 1928. Sen jälkeen kyläkierros jatkui Risto Puhakan ja Pertti Puhakan taloihin ensin ja sen jälkeen katsomaan parin kilometrin päässä olevaa Kiurun tupaa, joka on Anna Raija Nummenmaan kesäkoti. Kiurun tupa on noin 200 vuotta vanha, ollut joskus savupirttinä ja nyt se on kauniisti peruskorjattu ja entisöity. Päivän päätteeksi 27 seuran jäsentä lähti vielä katsomaan läheiselle Jakokosken museokanavalle kesäteatteria, jossa Kontiolahden Kanavateatteri esitti näytelmän ”Kuningasjätkä”, jonka on ohjannut Sinikka Tossavainen.