Sukukokous 2006 Liperissä

Puhakan Sukuseuran tapaamisesta ja kokouksesta v. 2006 Liperissä! Sukutunnukset: vaakuna, viirit, standaarit ja pinssit aktiiviseen käyttöön!

Kokouspäivä oli sunnuntai 6.elokuuta ja kokouspaikkana Penttilä-talo Liperin kirkonkylässä. Pilvisen ja viileähkön aamun jälkeen päivä oli kaunis ja kesäinen. Vaikka kokous alkoi klo 12.00, tuli paikalle jo klo 10.00 seuran hallituksen jäseniä ja tilaisuuden tarjoilusta vastuullisia. Hallituksen jäsenet kävivät kokousjärjestelyt ja muistamisasiat vielä lyhyesti läpi ja keittiössä laitettiin tarjottavia esille ja keitettiin kahvia.

Kello 11 alkoi ilmoittautuminen ja osanottajia alkoi saapua paikalle. Osallistumismaksun hallitus alensi 10 euroon hengeltä ja sillä sai buffet pöydästä kahvia, teetä ja mehua sekä karjalanpiirakoita, ruisleipää, juhlapullaa, pikkuleipiä, munavoita, kinkkua, savulohta, kurkkua ja tomaattia vapaasti. Osanottajat saivat tilaamiaan viirejä ja pinssejä ja viimeiset varastossa vielä olleet 2 standaaria menivät kaupaksi hetkessä. Tunnelmat olivat, kuten sukulaisten kesken aina - mukavia jälleen tapaamisia ja puheensorinaa. Tarjoilusta kokouksessa vastasi joensuulainen seuran jäsen Liisa Parviainen tyttäriensä Emman ja Lotan kanssa. Kokouksen osanottajina oli 53 sukuun kuuluvaa henkilöä eri puolelta Suomea?

Kymmenen minuuttia ennen kokouksen alkua seuran puheenjohtaja Jussi Puhakka pyysi kaikkia tulemaan pihamaalle, missä vedettiin suvun viiri lippusalkoon kokouksen kunniaksi ja useimmat näkivätkin sen nyt ensimmäistä kertaa. Sukukokous pidettiin talon auditoriossa ja se aloitettiin Karjalaisten laululla, jota säesti espoolainen lääkäri Antti Puhakka. Tervehdyssanojen jälkeen Jussi Puhakka kertoi yhdessä varapuheenjohtajan Martti Puhakan kanssa edellisessä vuosikokouksessa hyväksytystä suvun vaakunasta ja sen heraldisesta merkityksestä ja symboliikasta.

Liperin kunnan edustajana oli paikalla kunnankamreeri Hannu Raninen, hän toi kunnan tervehdyksen ja esitteli kuntaa meille muualta tulleille. Sukuseura luovutti hänelle kiitokseksi kansanrunoilija ja valtiopäivämies Antti Puhakan (synt.v.1816 Kontiolahden Aholoilla) runokirjan, jonka oli lahjoittanut seuralle hallituksen jäsen Helka Lempinen.

Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Niilo Huikuri Liperistä ja seuran sihteeri Marja-Liisa Puhakka toimi kokouksen sihteerinä. Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Pirkko ja Veli-Pekka Surakka Kontiolahdelta ja he toimivat myös ääntenlaskijoina (äänestyksiä ei ollut). Kokous hyväksyi muutoksitta seuran toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2005 samoin kuin hallituksen esityksen tämän vuoden toimintasuunnitelmaksi ja talousarvioksi. Seurassa on nyt 124 jäsentä.

Seuran hallituksen puheenjohtajaksi valittiin edelleen Jussi Puhakka Kontiolahdelta, mutta hallitukseen tuli pari muutosta. Entisinä jäseninä jatkavat Martti Puhakka Turusta, Raili Puhakka-Mäkinen ja Jyrki Puhakka Joensuusta, uusiksi jäseniksi valittiin Kyllikki Maaninen Espoosta ja Erkki Jumppanen Liperistä. Tilintarkastajina jatkavat Meeri ja Mikko Puhakka, molemmat Kontiolahdelta.

Kokouksen loppupuolella Liperi Seuran puheenjohtaja Juhani Kosonen kertoi talosta, missä ollaan ja sen ympärillä olevista museorakennuksista. Martti Puhakka kertoi tutkimuksistaan ukistaan valtiopäivämies Onni Puhakasta (synt. 1870) ja esitteli Onni Puhakan 1900 luvun alussa ottamista valokuvista tehdyn näyttelyn, "Leivän- syrjässä", johon voitiin tutustua kokouksen jälkeen. Samalla osanottajat tutustuivat myös Liperin museon tiloihin. Sukuseura luovutti Juhani Kososelle Antti Puhakan runokirjan ja Liperi Seura sai Puhakan sukuseuran pöytästandaarin (1.), samoin kuin Martti Puhakka (2.) ja Eeva Puhakka (3.). Martin ja Eevan ansiota on pitkälti, että sukuseuralla on oma vaakuna. Seura muisti myös seuran kunniajäsentä Olavi Puhakkaa (synt. 1924 Liperissä) antamalla hänelle talonviirin, koska Olavin sinnikkyydellä seura saatiin toimintaan. Standaareja tilattiin keväällä yhteensä 40 kpl ja ne ovat nyt lopussa, mutta niitä tilataan tarpeen mukaan lisää. Talonviirejä tilattiin 40 kpl ja niitä on vielä saatavissa.

Kokouksen päättämisen jälkeen otettiin talon rappusilla sukukuva tapahtumaan osallistuneista, jonka jälkeen oli mahdollisuus vielä nauttia pöydän antimista ja tutustua valokuvanäyttelyyn ja museoihin ja selvitellä vielä sukulaisuusasioita.

Kirjoittaja Marja-Liisa Puhakka